tisdag 2 juni 2009

Mat till din dörr

Hur många gånger har jag inte suttit och varit sugen på mat: kina, thai, husman men inte orkat gå ut och äta. Samtidigt har jag inte varit sugen på pizza, som i Linköping och många andra städer är det enda man kan beställa och få hemkört. Oftast har det slutat med en macka eller nån enkel pasta.

Tänk om man kunde få utkörning av i princip vad som helst, din favoritmat till din dörr för några kronor extra jämfört med att gå själv och handla på restaurangen! Fler måste ha funderat på den här idén, framförallt restaurangägarna själva och fler skulle ha utkörning om det lönade sig misstänker jag. Hemligheten här måste vara att hitta på en affärsmodell som faktiskt gör det möjligt att tjäna pengar på att köra ut mat.

Min idé är en generell utkörningsfirma som restauranger kan ansluta sig till och få hjälp med utkörning. Det finns några ekonomiska hinder här:
1. personalkostnad
2. utrustningskostnad
3. hur förmå restauranger att ansluta sig?
4. hur tjäna pengar åt både restauranger och sig själv
5. rent tekniska och logistiska problem, hur hålla koll på och koordinera "flottan"?
6. andra problem som jag inte tänkt på...

Någon annan än jag som märkt svärmarna av 15-16-åringar på scootrar på sistone? Skulle man kunna slå två flugor i en smäll och erbjuda dem utkörningsjobb, de får en standardutrustning av dig att montera på moppen för kommunikation med centralen samt en top box och får betalt per utkörning? På så sätt har man skaffat sig billig arbetskraft, man tar ingen risk själv i och med att de får jobba på ackord och de står för moppen vilket ger låg utkörningskostnad. Det finns många om och men här, t ex utkörning vintertid, tillförlitlighet och så vidare förstås...

När det gäller att få restauranger att ansluta sig tror jag inte det skulle vara jättesvårt, åtminstone om man hade låga priser i början. De skulle få hyra en utrustning för säg 1-2000 i månaden och m h a den kunna tillkalla scootrar. Restaurangen själv skulle ta emot beställningar. Om businessen drog igång ordentligt skulle det plötsligt vara en rätt stor nackdel att inte vara med vilket skulle få massa fler restauranger att ansluta sig... Därefter kan man höja månadsavgiften med ett par tusenlappar utan att många hoppade av tror jag.

Säg att man hade 30 restauranger anslutna (går faktiskt att ansluta andra än restauranger också) och att man tar 3000 i månaden för hyra av utrustningen. Det blir 90000 i månaden tills man har dragit igång i en till stad... Tanken är att extrapåslag på maten ska täcka personalkostnader, misslyckade leveranser o s v.

Det finns många problem med resonemanget, men grunden i att göra en generell tjänst dit andra tjänsteföretag kan ansluta sig och öka sin omsättning känns väldigt lockande. Också edgen man skulle ha mot dem sen när många anslutit sig och de inte kan stå utanför om de ska sälja nåt (när konsumenterna vant sig vid och kräver utkörning) känns väldigt bra i ryggmärgen.

Kommentera gärna och förfina!
/A

4 kommentarer:

  1. Jag har jobbat på ett liknande koncept för ett par år sedan. Byggde på att man utgick från EN restaurant med leveranstjänst och lade på flera - dessutom andra tjänster: godis, mat, hyrfilm, .... Logistik ett jätteproblem förstås. Ska leta reda på min gamla affärsplan....

    SvaraRadera
  2. Det är förstås ett annat angreppssätt att försöka tackla lönsamhet, att utöka sortimentet i stället för antalet restauranger...

    SvaraRadera
  3. Att dra in pengar på mat är det lättaste och det svåraste av alla sätt att tjäna pengar på. Tänk - varför är det alltid första generationen invandrare som driver gatukök? Samtidigt - McDonalds, Starbucks etc drar in miljarder. Lärdomen? Här är det inte fråga om att komma med en brilliant ide. Frågan är om du har "operational excellence" som kommer att ge dig marginalen du behöver.

    SvaraRadera
  4. Intressant observation.

    I grund är dock min ide inte att dra in pengar på mat, utan utkörning av t ex mat.

    SvaraRadera