onsdag 22 juli 2009

Behåll dina prylar på stranden

För några dagar sen var jag på sol och bad-semester i Kroatien. Tur att man var där med släkten, det fanns alltid någon på stranden som kunde hålla koll på ens plånbok, nyckel och andra värdesaker man gärna ville ha med sig dit. Åker man till stranden själv eller med en kompis måste man lämna sina värdesaker på stranden och riskera att de blir stulna när man är i vattnet och badar.

Jag skulle vilja ha en väska som är knivsäker, låsbar med ett kombinationslås och som går att låsa fast i t ex ett träd eller en liggstol med t ex en vajer. Om nu någon är riktigt sugen på min plånbok eller solglasögon ska de behöva antingen gå runt med en bultsax på stranden, såga ner trädet eller ta med sig liggstolarna som väskan är låst i. Allt det här går att få fram mer rätt enkel teknik. Vet inte vad det kostar att göra en sjysst strandväska som inte går att skära igenom med en kniv men det borde vara överkomligt.

En annan sak som jag skulle vilja ha, men som är lite mer avancerad är möjlighet att låsa fast en väska även om du inte har ett träd eller liggstolar att sätta fast vajern i. Då tänker jag framför allt på sandstränder utan såna möjligheter. Hur skulle man kunna förankra en låsanordning där? En tryckpistol som skjuter ner en metallstång som skjuter ut spärrar efteråt som gör att man måste gräva upp rätt mycket sand innan man kan ta loss den? Känns som att lösningen blir rätt komplicerad hsh. Naturligtvis skulle man kunna komplettera de här väskorna med larm som aktiveras om någon klipper loss vajern eller bryter in sig i väskan utan att låsa upp kombinationslåset.

Jag skulle vara beredd att betala några hundralappar för en sån här produkt, hur mycket skulle du betala?

3 kommentarer:

  1. Jo det hade ju varit smart. 150-200 kr max tror jag.

    Det första jag tänkte på var att det finns väl cykel-larm som man sätter som ett snöre med larm runt cykeln och om någon rör den så tjuter den till. Undra om inte det skulle räcka för att tjuven skulle springa därifrån?

    //
    Andreas

    SvaraRadera
  2. Smart idé, jag kan inte hitta nån som säljer detta än men det finns patent på området.

    Secured valuable box for beach goers:
    http://www.google.com/patents/about?id=K3AlAAAAEBAJ

    Beach safety anchor security system:
    http://www.google.com/patents?id=wNMcAAAAEBAJ

    Det finns sand-ankare att köpa också:
    http://www.nextag.com/sand-anchor/stores-html

    Jag undrar varför ingen har produktifierat detta än, ett sand-ankare+låsbar kylväska+larm är ju precis vad man vill ha på stranden. Om kylväskan sen blir så stabil att man kan köra ner ett parasoll i den också så har man ju ytterligare en funktion.
    Kanske blir den för dyr om man lägger till radio, solceller och fläkt men då skulle den bli ett ultimat strandtillbehör.

    SvaraRadera
  3. Naturligtvis finns det patent, annars skulle någon faktiskt kunna göra en produkt av iden. Suck. Jaja, det verkar åtminstone vara tillräckligt specifikt för att gå runt (tänker på det elektriska låset). Egentligen behöver man bara en kraftig väska med kraftig dragkedja som man låser med ett vanligt kombinationslås. Som du säger, med solceller och kylfunktion (kylelement som grund, sol som hjälper till att hålla kylan), skulle det vara riktigt nice. Radion klarar jag mig utan om jag kan låsa in min telefon i en sån väska.

    SvaraRadera