söndag 26 juli 2009

Prisinfo på semestern

När vi ändå är inne på iPhone apps så tänkte jag på en sådan när jag var på semestern. Jag skulle vilja veta vad man bör äta/dricka eller shoppa där man för tillfället är. Säg att du är på semester i Italien i Perugia och du har ingen koll på vad folk vanligtvis äter där eller vad det ska kosta, och du vill få valuta för dina pengar.

Då tar du upp din prisinfo-applikation som på en karta visar var du är. När du klickat på t ex mat&dryck-symbolen färgas kartan indikativt prisläget i just det området som du befinner dig för tillfället. Den kanske säger att vedugnspizza eller pasta + köttbit är det folk äter där normalt och att ett sjysst pris för en sådan middag ligger på 15-20€. Eventuellt pekar en grön pil i riktingen mot billigare mat och en röd i riktning mot exklusivare och dyrare.

På samma sätt ska man kunna klicka på shopping, upplevelser eller "night clubs" och få motsvarande information. Aldrig mera fångad i turistfälla... :)

1 kommentar:

  1. en sak som i alla fall hittar restauranger och barer och apotek och liknande runt dig är aroundme. Vet inte om det var gratis, men kan inte påminna mig om att jag betalat något för det.

    Men det den saknar är just prisinfon.

    SvaraRadera