måndag 17 augusti 2009

Teckenigenkänning på steroider

Häromdagen satt jag och skrev på min telefon med touchscreen och blev irriterad över hur ofta jag skrev fel. Det som jag märkte dock var att jag oftast skrev fel på bokstäver såsom u/v, l/t, n/r och eventuellt ett par andra bokstäver till. I övrigt skriver jag riktigt snabbt m h a touchscreenen och teckenigenkänning.

T9 finns också som hjälpmedel för att skriva på mobiltelefoner och tanken där är ju att man trycker ner en kombination av X symboler med 3-5 tecken på varje symbol och att alternativen matchas mot en ordlista. Det blir rätt många alternativ på ett ord på t ex 5 bokstäver, men det fungerar ändå väldigt bra.

Den produkt jag vill ha är en touchscreen med teckenigenkänning och med kunskap om vilka tecken man ofta skriver fel. Dessutom ska den kunna lära sig vilka tecken just jag brukar skriva fel. Därefter kollar den mot en ordlista och föreslår alternativ, eller t o m ändrar ordet till singelträffar i listan.

Skulle detta kombineras med ett system som kan känna igen enkla ord på en gång (i stället för att endast känna igen enskilda tecken), tror jag att man skulle kunna mata in text sjukt snabbt, betydligt snabbare än på de där enorma telefonerna med pyttesmå qwerty-tangentbord. Det är nog bara en fråga om tid innan vi kan testa det på riktigt misstänker jag. Det ska bli kul.

1 kommentar: